سلام دوستان، اینجا خیلی داره باد میاد. از عصر ایینجوریه.


امشب به دعوت بچه های کانون سیاسی و بسیج دانشجویی دانشگاهمون ، مهمون نشست سیاسی و تحلیل خبر در مورد «چالش ریاض و صنعا» بودم. جلسه خوبی بود. خیلی بچه ها پر شور و با معلومات و مودب بودن. سخنرانی نبود. گفتگو میکردیم.


ولی از چندتا نکته نمیشه گذشت:


یکی اینکه نقل و انتقال اخبار خوبه اما متاسفانه بیشتر مردم و جوونای ما از تحلیل سیاسی سر در نمیارن. تحلیل سیاسی ، روش منطقی و اصولی شناخت مسیر حوادث و اتفاقاتی است که ذهن بیشتر مردم از درک درست آن عاجزند. اگر کسی روش تحلیل اخبار را که به نظرم جزئی از «صناعات خمس منطق رسانه» است بلد باشه حتی میتونه تا حدود بسیاری حوادث بعدی را پیش بینی کنه. پس علیکم بالتحلیل لا بالحواشی!


دوم اینکه اصولا نباید توقع داشت که کلاس و دوره ای جهت ارائه روش تحلیل به سبک پُست مدرن و با رویکرد منطق رسانه در جامعه ما عرضه بشه. دلایل متفاوتی داره که صلاح نیست عرض کنم. اما میشه با حداقل مطالعه 100 مقاله استاندارد در این زمینه با رویکرد علمی پژوهشی به نتایج قابل توجهی رسید.


سوم اینکه اگر قرار باشه به تحلیل درست برسیم، باید عرفی نگری را در گام نخست کنار بذاریم و حواسمون باشه که در جوّ غالب عرفی اخبار و گزارشات نمونیم. البته کار راحتی نیست اما چاره ای جز گذار از آن نداریم.


چهارم اینکه بنده معتقدم روش تحلیل سیاسی رابطه مهمی با جنسیت انسان ها داره. در بحث زنان استراتژیست این مطلب را کامل شرح دادم و درباره اش سخن گفتم. همین اشاره بس که بفهمیم نمیشه یک مطلب تحلیلی سیاسی از یک واقعه را برای دو جنسیت متفاوت، یک گونه تفسیر کرد اما میتوان نتیجه واحد گرفت و به سرانجام رسید.


پنجم اینکه باید دقت داشت که «هرکس حتی اگه دکترای علوم سیاسی در هر شاخه ای از زیر شاخه های علوم سیاسی داشته باشه، لزوما قادر به ارائه تحلیل سیاسی درست نخواهد بود» کما اینکه «هرکس سطح چهار یا همون دکترای حوزه علمیه داشته باشه، ضرورتا دین شناس محسوب نمیشه»


لطفا دقت کنید که در دام جهل مرکب کسی نیفتید!


یاعلی