سلام دوستان، شبتون بخیر و شادی!


امشب شما را به موعظه  همیشگی امام صادق علیه السلام به مردم میهمان میکنم: 


کَانَ [الصَّادِقُ‏] عَلَیْهِ السَّلَامُ دَائِماً یَعِظُ بِهَا النَّاسَ کَانَ عَلَیْهِ السَّلَامُ یَقُولُ: امام صادق علیه السلام دائما مردم را به ده چرایی که بیان می کنیم موعظه می کرد .


1) إِنْ کَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ تَکَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُکَ لِمَاذَا؟ اگر خداوند رازق و متکفل  رزق انسان است  پس تلاش بیش از حد برای  رزق و روزی برای چی ؟ و چرا بیش از حد  برای بدست آوردن رزق و روزی تلاش می کنید تا باعث فوت کارهای دیگر درزندگی شود و ترک وظایف دیگر . به مقدار وظیفه باید کار و تلاش کرد و به کارهای دیگر زندگی هم برسیم خداوند رزق انسان را می رساند


2) وَ إِنْ کَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَاذَا؟و اگر رزق از طرف خداوند قسمت شده است پس چرا باید انسان حرص بزند.؟


3) وَ إِنْ کَانَ الْحِسَابُ‏ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَاذَا؟  و اگر حساب و کتاب اعمال حق است پس جمع کردن مال برای چی ؟


4) وَ إِنْ کَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَاذَا؟و اگر  انسان انفاق کند و خداوند چند برابر پاداش می دهد  پس بخل کردن در انفاق مال و علم و وقت و جان برای چی ؟.( البته مالی را باید انفاق کند در راه خیر که از راه خیر هم بدست آمده باشد و نیز حلال باشد)


5) وَ إِنْ کَانَتِ الْعُقُوبَةُ مِنَ اللَّهِ النَّارَ فَالْمَعْصِیَةُ لِمَاذَا؟ و اگر عقوبت کردن از طرف خداوند آتش دوزخ است پس گناه کردن برای چی ؟


6) وَ إِنْ کَانَ الْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَاذَا؟ و اگر مردن حق است پس خوشحالی که انسان را از یاد مرگ و قیامت غافل کند برای چی؟.


7) وَ إِنْ کَانَ الْعَرْضُ عَلَى اللَّهِ حَقّاً فَالْمَکْرُ لِمَاذَا؟واگر اعمال بر خداوند عرضه می شود و در محضر او بسر میبریم پس مکر و حیله زدن به مومنان و مسلمانان برای چی .؟


8) وَ إِنْ کَانَ الْمَمَرُّ عَلَى الصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَاذَا؟ واگر عبور از پل صراس حق است پس عجب و خود پسندی برای چی؟


9) وَ إِنْ کَانَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ بِقَضَاءِ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَاذَا؟و اگر هر چیزی به قضا و حکم خداوند و  قدر و اندازه خداوند است پس غم و اندوه برای چی ؟


10) وَ إِنْ کَانَتِ الدُّنْیَا فَانِیَةً فَالطُّمَأْنِینَةُ لِمَاذَا؟ و اگر دنیا فانی  و از بین رفتنی است پس اطمینان و دلبستگی  به آن برای چی ؟


منبع: عیون الحکم و المواعظ (للیثی) ؛ ؛ ص344




راستی نظرتون چیه که بعضی از شبها برای پاسخگویی به بعضی پیامهای شما که به وبلاگم ارسال میکنین، ساعتی را اختصاص بدم تا به صورت آنلاین در خدمت باشم؟ (ضمن اینکه من حتی اگه گوشی تلفن همراه اندروید هم داشتم بازم اهل وات ساپ نمیشدم)


نظرتون را بفرمایید تا بررسی کنم.


یا علی