سلام، احوال شما؟ شب زیبای قرآنی شما به خیر!


امروز تصمیمات مهمی درباره رساله دکترا و روند مطالعاتم برای تابستان به ویژه ماه مبارک رمضان گرفتم که امیدوارم خدا توفیق بده بتونم به افکار و برنامه ریزی ها جامعه عمل بپوشانم.


درباره آیه 65 سوره مبارکه بقره هم خوب بود. دستتون درد نکنه. بعضیا معلوم بود که وقت گذاشتن و تلاششون کردن.


اما یه خواهش: لطفا فقط یکبار پیام بذارید و اصلا با اسامی مختلف پیام نذارید. و یا حداکثر اگر خواستید جواب پیامی که بنده واستون میذارم بدید، با همون اسم قبلیتون پیام بذارید و حداکثر دوبار بیشتر پیام ندید.


شاید بشه این ترجمه را بهترین و سلیس ترین ترجمه برای آیه «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئین‏» دونست:


و به راستی کسانی از شما را - که در روز شنبه (از فرمان خدا) تجاوز کردند - به خوبی شناختید. پس بدیشان گفتیم: «بوزیگانی رانده شده باشید.»


چند تا نکته را در کنار مطالعه منابعی که دیشب گفتم، حتما توجه داشته باشید:


اولا حتما معانی و شرایط جملات نقلیه را یاد بگیرید. ثانیا شرایط استعمال جملات معترضه را یاد بگیرید. ثالثا تفاوت صیغ جمع و اسم فاعلی و مفعولی را هرروز مرور کنید. رابعا 100 تا فعل در قرآن را در اوزان مختلف انتخاب کنید و در دفتری مخصوص این کار، چهارده صیغه ماضی و مضارع و امر و نهی و نفی و جزم آنها را صرف و یاداشت کنین.


گام دوم پیوند عمیق تر با کلام الله:


با دقت در مضمون آیه مورد بحث و آیات قبل و بعد، مخاطب اصلی و مخاطبان ضمنی احتمالی را کشف کنید.


مخاطب اصلی: موضوع اصلی آیه حول او یا آنها میچرخد.


مخاطب ضمنی: موضوع آیه با شرایطی می تواند حول او یا آنها بچرخد.


اگه خواستید مخاطب ضمنی برای آیه ای از قرآن پیدا کنین، باید بتونید شرایطی که او یا آنها با اون شرایط در جایگاه مخاطب اصلی قرار میگیرند را بیان کنین.


متاسفانه بعضی از مفسران شیعه و سنی نتوانسته اند مخاطب ضمنی را به درستی کشف کنن. لذا دچار تفسیر به رای و سخنان مهمل شده اند. شما تلاش کنین در تفسیر به رای نیفتید.


تمرین:


در آیه 11 سوره مبارکه نور دقت کنید و اولا آن را به دقت ترجمه کنین . سپس مخاطب و مخاطبان اصلی و ضمنی این کریمه را کشف کنید.


باز هم تکرار میکنم: لطفا فقط یکبار پیام بذارید تا بتونم راحتتر راهنماییتون کنم و از گذاشتن پیام با نام های مختلف و به صورت مکرر پرهیز کنید.


شب و روزتون به خیر.


یازهرا