سلام عزیزان من! وقت به خیر و همه اوقات به کام.


امروز به همکار عزیزم  آقا صالح که تازه به بخش من منتقل شده و قراره منو از تنهایی در کار دربیاره گفتم: من دو کار بهت قول میدم: یکی اینکه بهت اعتماد کنم (هرچند کم پیش میاد که اعتماد کنم) بهت اعتماد میکنم و کارهایی که بهت میسپارم همه مسئولیتش با خودت هست و من دخالتی نمیکنم و دوم اینکه قول میدم غیبتت نکنم و از آبروت دفاع کنم.


از این دو حرف خوشش اومد و کلی باهم حرف زدیم. قرار گذاشتیم با کسایی که همش فاز منفی میدن فاصله بگیریم تا روحیه خسته و کوفته اونا در ما اثر نذاره و همچنین قرار گذاشتیم که دهنمون از همه قرص تر باشه و نم پس ندیم تا کارها با نتایج بهتری پیش بره.


بگذریم.


مشق پریشب را بعضیا خوب کار کرده بودن. بدک نبود. اما استقبال ضعیف بود. فکر کنم چون ایام امتحانات هست بعضیا نتونستن در بحث شرکت کنن.


ان شاءالله امتحان همه تون خوب بشه. شما هم دعا کنین پایان نامه ام قشنگ بشه و بتونم همین امسال دفاع کنم.


گام سوم پیوند عمیق تر با کلام الله:


مکّی یا مدنی بودن سوره و آیه ای را که قراره کار کنین و یا نظرتون را جلب کرده، حتما در نظر بگیرین. این کار به شُما یک شِمای کلی از فضای نزول آیه و مخاطبان اون آیه و یا سوره ارائه میده. خیلی مسئله تعیین کنده و باحالی میشه.


چون سوره های مکّی در مکّه نازل شده و بیشتر فضای مکّه را کفّار تشکیل داده بودن و لذا خطوط کلی سُوَر مکّی درباره توحید و معاد و تمایز بین کفر و ایمان و امثال این مسائل هست.


اما سوره های مدنی در مدینه نازل شده و بیشتر فضای مدینه را اهل ایمان و منافقان تشکیل داده بودن و لذا خطوط کلی سُوَر مدنی درباره دستورات و تکالیف اهل ایمان و مسائل تعبدی و مالی و نفی نفاق و امثال این مسائل است.


وقتی آیه و سوره ای میخونید، خودتون را ببرید در فضای مکّه یا مدینه. در فضای اهل کفر و یا اهل ایمان. فضای فکری کسانی که اصلا به خدا و معاد ایمان ندارن و یا در فضایی که ایمان دارن و بعضی از اونا دچار نفاق و تنبلی و ... هست.


وقتی به مکی یا مدنی بودن رسیدید، آیه و سوره های مدنظر را آروم چندبار با خودتون زمزمه کنید. حداقل دنبال چندتا مسئله بگردید :


1- اگه در فضای مقابله با کافران قرار گرفتید چطور باید برهان آورد و حرف زد؟ اگه در فضای اهل ایمان و یا منافقان قرار گرفتید چطور؟


2- روش برخوردی که خدا به رسول بزرگوارش یاد داده چطوریه؟ وقتی رسولش در اقلیت هست باید به چه مواردی بپردازه؟ وقتی رسولش در راس حاکمیت هست چطور باید عمل بکنه؟


3- اگر بخواهید به کسی سوءظن پیدا نکنین اما مراقب باشید که کلاه سرتون نره، باید چطور فضاشناسی کنید و دستورات قرآن را پیاده کنین؟


4- کجا ایستادید؟ اگر در جامعه کفر بودین کجاش بودین؟ اگه در جامعه اهل ایمان هستید از نظر قرآن کدوم طرفید؟


اینا و هزاران سوال دیگه که باید با تکرار و مداومت بر این روش بهش برسید.


به جرات میتونم بگم که: اگه این روش را بتونید به درستی پیاده کنین و حوصله به خرج بدین، از لذت معنوی بالایی برخوردار خواهید شد.


تمرین:


به آیات 8 تا 16 سوره مبارکه بقره مراجعه کنید و خیلی با ادب و طهارت، در محضرش زانو بزنید.


ترجمه حداقل یک آیه اش را بنویسید.


مخاطبان خاص و ضمنی اش را کشف کنید.


فضای این آیات مکّی است یا مدنی؟ چه تصویری از اون فضا با توجه و دقت به این آیات در ذهنتون نقش میبنده؟


عزیزان من! عجله ممنوع! اگه وقت و یا حوصله ندارین بذارین سر فرصت این تکالیف را انجام بدین. سر هم بندی کار نکنین.


شبتون به خیر.


یازهرا