سلام و صد سلام، عید فطرتون به مبارک و میمینت!


بسیار شرمندم که این چند روز نتونستم خدمت برسم و به روز بشم. چون بالاخره اینجا جهرمه و وقتی میام جهرم، کلی کار عقب مونده دارم و کلی مهمونی و دیدار با دوستان که باید همش انجام بشه.


اینجوری بگم که اینقدر این چند روز گرفتار بودم که حتی فرصت نشد سیستمم روشن کنم چه برسه بخوام بیام وبم را به روز کنم. دو تا مسئله هم پیش اومد که خیلی خوشحالم کرد و اگه اون پیش نیومده بود شاید الان هم نمیتونستم بیام بشینم و این متن را تایپ کنم. الحمد لله رب العالمین.


شنیدم حضرات نمایندگان فارس به طور جدی پیگیر استعفاشون نشدن! چرا ؟ مگه وزیر محترم کشور ، گزینه خودشون را به عنوان استاندار فارس منصوب نکردن؟ پس یاعلی! آقایون سر استعفاشون جدی باشند دیگه. چرا عقب نشینی کردن؟


خبرها حاکی از اونه که حتی زمزمه استیضاح وزیر کشور داره میاد و بعضی از همین حضرات دارن پیگیری میکنن!! کدوم دلسوز عاقل در آستانه انتخابات میاد و وزیر کشور را که مسئول مستقیم انتخابات هست را استیضاح و حتی زمزمه استیضاح را مطرح کنه؟ نمیدونم اما این جریان خیلی بوداره! بوش جوریه که انگار دنبال بهانه میگشتن یه جوری سر وزیر را زیر آب کنن. البته اینجوری نیستا. ذهن مریض بنده است که این احساس را داره. ولی چرا یه کاری میکنن آدم درباره شون فکر بد بکنه؟


اما همین ذهن مریض بهم میگه که حتی عوض کردن فرماندار بعضی از شهرها و انتصاب فرماندار همسو و بومی هم چندان بی دلیل نیست اما دلیلش هرچی هست خدا کنه سبب نشه که فرمانداری یک شهر، به ستاد انتخاباتی یک نفر مشخص تبدیل بشه و الباقی ماجرا هم که لابد خودتون حدس میزنین. فکر مریضه دیگه. کاریش نمیشه کرد.


قصدم حمایت از شخص خاص و یا ردّ شخص خاصی نیست اما عقل استراتژیست حکم میکنه که «تیر استعفا» را به این راحتی خرج و ضایع نکنیم. با تمام احترامی که برای نمایندگان محترم فارس قائلم باید درسی را خدمتشون پس بدم و اون درس اینه که تیر استعفا باید زمانی شلیک بشه که:


1- مردم در این باره کاملا آگاه باشن و حداقل بالای نود درصد عقلای قوم با شخص استعفا دهنده در اون زمینه همسو باشند. هیچوقت کسی که پایه های خودش چندان محکم نیست نباید این کار را انجام بده. پایه های نمایندگان محترم فارس محکمه و در استان به رای مردم متکیه اما آیا پشتشون به حمایت همکارانشون در مجلس و یا لااقل هیئت رئیسه مجلس هم گرم هست که بتونن اقدام موثر انجام بدهند؟ چون زمزمه ها حاکی از اونه که کسانی مثل مطهری و دوستانش به این اقدام نمایندگان فارس حسابی خرده گرفته و نقل مجالس کرده اند.


میشه گفت حرف بقیه مهم نیست. اما نه هر بقیه ای! بقیه ای که بر ذهن بقیه جوری اثر بذارن که شما حتی یک پنجم نمایندگان کل مجلس را نتونی با استعفای خودت راه بیاری که نمیشه به راحتی از کنارش رد شد.


2- تیر استعفا زمانی شلیک میشه که دسته جمعی و مثلا به صورت استانی نباشه. چون این دیگه تیر نیست. سنگ بزرگی است که فقط جلوه نمادین میده و نشونه ی نزدنه. این تبدیل به اعتراض دسته جمعی میشه و گرنه همه با خودشون فکر میکنن که : مگه قراره کی بیاد که اگه اون بیاد همه شون باید از کار برکنار بشن ؟ مگه قراره کی بیاد که مزاحم همشون هست و نمیذاره که کار بکنن و یا هر کاری بکنن؟


میبینید. اینجوری نباید تلقی بشه. چون فقط خوراک اصحاب رسانه میشه. حالا خدا نکنه که اون بنده خدایی که به اومدنش اعتراض داشتین ، رند باشه و خوشکل و عاقلانه عمل بکنه. دیگه اونوقته که جواب مردم را نمیشه داد و برای همیشه میگیرن دست و میگن: «ببینید چقدر داره خوب کار میکنه؟ پس بگو چرا نمیذاشتن که بیاد!! » باید پیشبینی این روز را هم بکنن.


3- تیر استعفا زمانی شلیک میشه که خود استعفا دهنده ذی نفع نباشه. اگه عملکرد قبل طوری باشه که کوچکترین شائبه ذی نفع بودن ایجاد بکنه دیگه تیر استعفا جواب نمیده. حالا ممکنه استعفا دهنده واقعا ذی نفع نباشه ها اما مردم اینجوری تلقی بکنن. باید دلیل این احساس و تلقی مردم را پیدا کرد و برطرف نمود. باید جلوی این تلقی گرفته بشه وگرنه سبب میشه شما هر کار خوبی هم که بکنی بازم برداشت خوبی ازش نشه.


4- تیر استعفا زمانی جواب میده و به هدف میخوره که از همه چیز دست شسته باشی نه اینکه استعفا را وسیله محکمتری برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده قرار بدی. اهدافی که صرفا بوی گماردن شخصی باشد که ما میخواهیم نه شخصی که قانون گفته و وزیر کشور میخواد.


تعارف که نداریم. الان در بعضی مجالس خواص داره اینجوری برداشت میشه. چرا اینجوری داره برداشت میشه؟ حتی من از کسانی که کاملا با حضرات نماینده ها همسو هستند هم شنیدم!! این جالب نیست و ممکنه شروع یک جریان باشه.


5- استعفا زمانی جواب میده که در حیطه اختیارات خودت تقاضا داشته باشی و بوی دخالت و کارشکنی نده. ادعا نمیکنم که حضرات قصد کارشکنی داشتن اما تعیین و نصب استاندار از وظایف و اختیارات قانونی وزارت کشور هست و نمیشه با دو تا حرکت نمادین مصادره به مطلوب کرد.


خیلی از فرصت ها و مواقع دیگه بود و هست که بشه این حربه را به کار برد تا هم خدا راضی باشه و هم خلق خدا. حالا چرا صرفا درباره استاندار و استانداری؟ باید به این شبهه جواب بدید. اینکه فقط بگید «گزینه پیشنهادی استانداری توان اداره کردن فارس را ندارد» به درد نمیخوره. کسی را اقناع نمیکنه.


و ....


شخصا با گزینه ای که توانمندی خودش را برای اداره کردن استان کهن فارس که روزگاری قلب عالم جهان اسلام بوده ثابت نکرده مخالفم اما استعفای دسته جمعی راهش نیست. تاکید میکنم که نمیگم نیت نمایندگان فارس خوب نبوده (چون ما نیت سنج نداریم و باید فعل برادر مومن را حمل بر خیر کرد) اما معتقدم این راهش نیست. وقتی ما در عرصه بین المللی داریم با دیپلماسی پیش میریم ، در عرصه ملی و استانی راحتتر میشه با رایزنی (نخوانید لابی) و دیپلماسی خدمت کرد.


ضمنا لازم میدونم به بعضی عزیزان اصحاب رسانه تذکر بدم که «حرکت انقلابی» تعریف مشخص داره و به هر کار و هر نوع استعفا و امثال ذلک حرکت انقلابی نمیگن. لطفا دقت کنند تا القای کم سوادی در عرصه سیاسی و خبرنگاری تلقی نشه.


امیدوارم دلسوزی و خیرخواهی بنده نسبت به نماینده های محترم بیش از پیش اثبات بشه و در عرصه خدمت صادقانه به مردم موفق باشند.


التماس دعا / یازهرا