خدمت همه بچه های گل و گلاب فضای مجازی سلام و شب بخیر عرض میکنم.


امیدوارم حالتون خوب، دلتون شاد، نتتون پرسرعت، گروهتون فعال، مدیرتون باحال، چتتون گرم، مطالبتون به روز، جوکاتون خنده دار، خصوصیاتون باحیا، اندرویدتون آخرین نسخه، گوشیاتون پاک و اوقاتتون با برکت باشه.


امشب تصمیم دارم چیزایی عرض کنم که معمولا در جلسات و سخنرانی های موسوم به «آسیب شناسی فضای مجازی و گوشی های همراه» بیان نمیشه. چون اغلب اون جلسات، نتیجه اش از همون اول مشخصه! نتیجه اش فقط اینه که بگن: فضای مجازی خیلی بده! بلکه خیلی خیلی بده! اصلا خیلی بیشتر از اینا بده و اثرات مخربی داره و ...


بالاخره خدا خیرشون بده. اما اثبات بدی و اعوجاج یه مطلب، خیلی راحتتر از اینه که بخوایم هدف یابی و یا جهت دهی سودمند کنیم. چون تعریف هدف و ارائه طریق، از روحیات انسان های با ذهن ریاضی و اندیشه استراتژیسته. که البته بسیاری از این نعمت ها محرومند.


لذا میخوام رویکرد این پُست را با نگاه بهینه از فضای مجازی بنویسم.  دقت کنین لطفا:


1-نظرتون چیه از این که میزان مطالعه عمومی مردم توسط عضو شدن در گروه های مختلف بیشتر شده؟  مردم مطالب یا بعضی از مطالب موجود در گروه ها را که درباره رخدادهای روز و تاریخ و معلومات عمومی و مطالب شهدا و دانستنی ها و امثال ذلک هست را میخونند یا حداقل چشمشون بهش میخوره. با اینکه قبل از راه افتادن فضای مجازی و گروه های موجود در واتساپ و لاین و تلگرام و ... اصلا نمیدونستند و یا حتی انگیزه برای خواندن و یا توجه به اون مطالب در کتابها و کتابخانه ها و قفسه کتب اتاقشون وجود نداشت! آیا این به افزایش سرانه مطالعه مردم کمک نمیکنه؟


2-آیا راه افتادن گروه های مختلف در فضای مجازی، از لاکِ خود درآوردن قشر خاکستری جامعه مدنی ما نیست؟ کارشناسان علوم سیاسی میدونن که ما در فضای مدنی ایران، با چهار تا هفت درصد (در خوشبینانه ترین آمار) قشر خاکستری مواجهیم که نه رای میدن و نه راهپیمایی و تظاهرات. حتی در قالب هیچ گروه یا ngo      و نهاد و سازمان خاص و خصوصی هم در نمیان. اما میبینیم در گروه های مختلف مجازی عضو هستند و (حالا خوب یا بد، مثبت یا منفی) تجربه زندگی گروهی و یا جمعی را در رزومه خودشون ثبت میکنن. آیا نمیشه از این ظرفیت قابل توجه استفاده کرد؟ حتی اگر تعداد قابل توجهی از فضای مجازی سواستفاده کنند و فضای بعضی گروه ها را به لجن بکشند! اما باز هم نمیشه از این مسئله چشم پوشی کرد.


3- نمیشه به گروه ها به چشم یک هیئت یا فضای منبرک نگاه کرد؟ آیا همیشه همه دارن گناه میکنند و به مسائل جاسوسی و ضد اسلام و علیه نظام و سکس و خیانت و جنایت مشغولند؟ والا بخدا نه! من و شما را محرم نمیدونن که عضومون نمیکنن و گرنه در شرایطی که ماهواره امّ الفساد در بهترین نقطه بیشتر منازل ایرانی ها اومده، آیا نمیشه ارزش ها و مطالب آرام بخش و اعتمادزا به گوشی توی دست و جیب از طریق همین گروه های مجازی به مردم منتقل کرد؟ وقتی دشمن خانه مردم را فتح کرده، من و شما چرا به گوشیِ تویِ جیبِ روی قلب مردم نفوذ معنوی و عاطفی نکنیم؟


4-آیا گفتگوهای در گروه های مجازی، به آزادی بیان و بیان اعتراضات و انتقادات و ارتقای شعور مدنی افراد گروه کمک نمیکنه؟ کجا واسه مردم گذاشتیم که بیایند و حرف بزنند؟ وقتی زیر منبر میاییند باید سکوت کنند تا خدایی نکرده به ساحت مقدس منبر و منبری هتک حرمت نشه! وقتی پای تلوزیون میشینند باید ذهن و نقد و ذائقه خودشون را مطابق چیزی که به خوردشون میدهند تنظیم کنند و سکوت کنند! وقتی سر کلاس دانشگاه و حوزه نشستند که .... دیگه نگو که سر از کمیته انضباطی و حراست و حفاظت و ... در نیاره.


بچه ها! بسمه تعالی! نمیگم در جامعه ما به صورت صد در صد آزادی بیان وجود نداره ها! اگه کسی بلد باشه و متانت و وزانت گفتار و افکارش را حفظ کنه، میتونه انتقادات زیادی هم بکنه. اما عرضم اینه که این گروه ها فضای آزادی بیان و کرسی های نظریه پردازی و امثال ذلک را میتونه در حدّ خودش تقویت کنه. چه بسا بسیاری که در مناظرات و مذاکرات پیداشون نمیشه اما حرف زدن و داد و بیداد کردن در همین گروه ها سبب سبک شدن دل و خاطرشون بشه.


5- ایجاد و یا عضویت در گروه ها سبب ایجاد تالیف قلوب و یا زیادشدن ارتباطات دوستانه و فامیلی نیست؟ بالاخره مردم که فقط به دختر بازی و پسربازی و صید نوامیس مردم مشغول نیستند! حالا اصلا مشغول هم که باشند، اما همه که اهل این جلف بازیا نیستند! خیلیا هستند که به خاطر بُعد مسافت و مشکلات و گرفتاری های بسیار، از دیدن عزیزان و یا همفکران و هم سنگرانشون محروم اند. همین گروه های فضای مجازی سبب گرد هم جمع شدن کسانی میشه که شاید حتی به زور زیر یک سقف جمع میشن و یا اگر هم جمع بشن به سلامتی و میمنت نخواهد گذشت! اما همین ها در یک گروه دور هم جمع میشن و از علاقه مندی های همدیگه استفاده میکنند.

 


و خیلی استفاده های دیگه که نمیشه نادیده گرفت و از ذکر همه آنها بنا به دلایلی معذورم. اگر هم نادیده بگیریم، از این ظرفیت قابل توجه استفاده نکرده ایم. وگرنه بقیه دارن سواستفاده شون را میکنند و ماهی خودشون را میگیرن! ما نباید به خاطر تبحّر دیگران در ماهیگیری و عدم توانایی خودمون در این زمینه، دور برکه را نرده بکشیم تا کسی سراغ آب نره! جواب نمیده. نه میشه فیلتر کرد و نه میشه سرعت را دیگه از اینی که هست پایین تر آورد. ماهواره هم نیست که مدام پارازیت بپرونیم تا مردم به برکت پارازیت ها هم گمراه نشن و هم عقیم تر بشن. کاش از همون اول، با برنامه به استقبالش رفته بودیم تا بتونیم بهتر کنترلش کنیم نه اینکه دوری مردم از فضای مجازی را معادل تقوای الهی فرض و معرفی کنیم. البته هنوز هم دیر نیست.


التماس دعا / یازهرا