از امام سجاد (ع) روایت شده که در پى تلاوت آیه «وعداللَّه الّذین آمنوا ...» فرمود: سوگند به خدا! آنان شیعیان ما اهل بیت هستند که خداوند به سبب مردىاز خاندان ما- که مهدى (عج) این امّت باشد- آنان را خلیفه روى زمین قرار خواهد داد ...». (نورالثقلین، ذیل آیه)


6. رجعت‏: تعلّق اراده الهى بر بازگرداندن دسته‏اى از کافران هر امّت به دنیا، در آخرالزّمان: ویوم نحشر من کلّ أمّة فوجا مّمّن یکذّب بایتنا .... نمل (27) 83


دلالت آیه یاد شده بر رجعت از آن جهت است که مسأله نفخ صور در آیات بعدى مطرح شده و این قرینه‏اى است بر این‏که مقصود از این حشر، حشر روز قیامتنیست؛ بلکه حشرى است که در دنیا صورت مى‏گیرد و با خروج «دابّة الارض» ارتباط دارد. افزون بر این، در قیامت همه کافران بدون استثنا محشور مى‏شوند؛ولى حشر در این آیه به دسته‏اى از کافران هر امّت مربوط مى‏شود. این نیز قرینه دیگرى است بر این‏که مقصود از حشر در این جا «رجعت» پیش از قیامتاست. (مجمع‏البیان، ذیل آیه)


7. نزول عیسى (ع): نزول عیسى (ع) در آخرالزّمان و ایمان آوردن اهل کتاب به او پیش از وفاتش: وإن مّن أهل الکتب إّلا لیؤمننَّ به قبل موته .... نساء (4) 159

برداشت فوق بر این اساس است که مرجع ضمیر «به»، عیسى (ع) باشد؛ چنان‏که آیات سابق نیز درباره عیسى (ع) است. (مجمع‏البیان، ذیل آیه)


ولمّا ضرب ابن مریم مثلا إذا قومک منه یصدّون إن هو إلّاعبد أنعمنا علیه وجعلنه مثلا لّبنى إسرءیل و إنّه لعلم لّلسّاعة فلاتمترنّ بها واتّبعون هذا صرط مّستقیم‏.زخرف (43) 57 و 59 و 61

نکته فوق بر این اساس است که مرجع ضمیر «انّه» نزول عیسى (ع) در آخرالزّمان باشد. (المیزان، ذیل آیه)


8. هجوم یأجوج و مأجوج‏: پیش‏گویى قرآن به هجوم سریع و فتوحات فراگیر یأجوج و مأجوج در سراسر زمین در آخرالزّمان: حتّى‏ إذا فتحت یأجوج ومأجوج و هممّن کلّ حدب ینسلون‏. انبیاء (21) 96


اضافه شدن لفظ عموم «کل» بر اسم نکره «حدب» نشان مى‏دهد که ماجراى یأجوج و مأجوج به سرزمین خاصّى مربوط نیست؛ بلکه شامل تمام سرزمین‏ها وجهان خواهد بود.


9.درگیرى یأجوج و مأجوج پس از ویرانى سد ذوالقرنین در آخرالزّمان: قالوا یذا القرنین إنَّ یأجوج ومأجوج مفسدون فى الأرض فهل نجعل لک خرجا على‏ أن تجعلبیننا وبینهم سدًّا ... فإذا جاء رحمة ربّى جعله دکّاء وترکنا بعضهم یومئذ یموج فى بعض ونفخ فى الصّور فجمعنهم جمعا. کهف (18) 94 و 98 و 99


نکته فوق بر این اساس است که مرجع ضمیر «بعضهم» به یأجوج و مأجوج برگردد.


مثبت اندیشی درباره آخرالزمان


نگرش مثبت و امیدآفرینى کتاب‏هاى آسمانى به فرجام نیک جامعه بشرى در آخرالزّمان: ولقد کتبنا فى الزّبور من بعد الذّکر أنّ الأرض یرثها عبادى الصَّلحون إنّفى هذا لبلغا لّقوم عبدین‏. انبیاء (21) 105 و 106



مردمان آخرالزّمان‏


1. گروهى از مردم آخرالزّمان از اصحاب یمین: لّاصحب الیمین وثلّة مّن الأخرین ثلّة مّن الأوّلین. واقعه (56) 38- 40


2. اندکى از مردم آخرالزّمان از مقرّبان رحمت پروردگار: أولئک المقرّبون وقلیل مّن الأخرین ثلّة مّن الأوّلین‏. واقعه (56) 11 و 13 و 14


3. اندکى از مردم آخرالزّمان از پیشگامان در اعمال خیر: و السَّبقون السَّبقون أولئک المقرّبون و قلیل مّن الأخرین ثلّة مّن الأوّلین‏. واقعه (56) 10 و 11 و 13 و 14


4. علم خداوند به وجود و احوال نسلهاى پیشین و آخرین: ولقد علمنا المستقدمین منکم ولقد علمنا المستخرین‏. حجر (15) 24



وارثان زمین در آخرالزّمان‏


1. بندگان صالح خداوند، وارثان زمین در آخرالزّمان: ولقد کتبنا فى الزّبور من بعد الذّکر أنّ الأرض یرثها عبادى الصَّلحون‏. انبیاء (21) 105



2. وعده امنیّت در آخرالزّمان‏: تبدیل ترس و اضطراب به امنیّت و آرامش در آخرالزّمان، وعده خداوند به مؤمنان داراى عمل صالح: وعد اللّه الّذین ءامنوا منکموعملوا الصَّلحت ... و لیبدّلنّهم مّن بعد خوفهم أمنا .... نور (24) 55