سلام دوستان، انشاءالله همیشه خوب باشید!


این نسل، هرچی هم که باشن، جوونن و نیازی نیست در برخوردار با شیطنت ها و یا ماجراجویی هایشان فورا براشون پرونده سازی کرد و تا هُم فیها خالدونشون درگیر کرد. هر چی باشه، کم تجربه هستن و با بسیاری از اصول و آداب مرسوم ممکنه آشنا نباشن لذا دلیلی نداره که دل بگیرین و متهمشون کنین.


سعه صدر بسیار خوبه اما برای کسانی که مسئولیتی دارن که به واسطه اون مسئولیت، تدبیر و رتق و فتق امور عده ای جوون در دستشون هست، سعه صدر داشتن واجبه. واجب، از حیث وجوب اخلاقی.


اما شیطنت و یا ماجراجویی و یا حتی تخلف، اگر شکل «جُرم» به خودش گرفت، نمیشه به راحتی اغماض کرد و باید با حفظ آبروی جوون مردم، پیگیری و بررسی کرد. چون اگه جُرم پیگیری نشه، سبب شکسته شدن قبح عمومی جُرم میشه و پس از گذشت مدتی، نمیشه جمعش کرد.


امروز تونستم جلوی دوتا مسئله بگیرم که ممکن بود منجر به دردسری بزرگتر واسه دو سه تا از بچه ها بشه. چون تعدادی از مخاطبین این وبلاگ از بچه های دانشگاهمون هستن، نمیتونم توضیح بدم چی بود و چی شد؟ اما به خیر گذشت.


مشکل اون دو سه نفر این بود که فکر میکردن با همه میشه هر حرفی زد و واسه اتهاماتی که به افراد وارد میشه سند و مدرک ارائه نداد. اما غافل از اینکه علاوه بر اینکه غیبت بدون استناد، ممکنه منجر به تهمت بشه و حرام شرعیه، اما بعضی مراجع ذی صلاح هیچ حرف بدون استنادی را نمیپذیرن و حتی ممکنه شدیدا برخورد کنن. مخصوصا اگه اتهام مذکور، متوجه طیف وسیعی از مردم بشه و مدعی العموم پیدا کنه.


خلاصه خدا رحمشون کرد. اما درس خوبی گرفتن و ان شاءالله دیگه تکرار نشه. چون ممکنه همیشه به من و امثال من دسترسی نداشته باشن که قضیه را با زبون لیّن حلش کنه.


دوستان!


روشنفکری و مطالبه گری و حال و روز جوونی خوبه اما بهتر از اون اینه که احتیاط و سیاست هم لحاظ بشه و با حفظ حدود شرعی به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت وگرنه هوای نفس قاطیش میشه و جواب عکس میده. اون وقته که «صورت» کارمون شرعیه اما «سیرت» غیر شرعی و غیر اخلاقی داره.


راستی ؛


موضوع سخنرانیم در شب میلاد امام جواد علیه السلام که شب میلاد حضرت علی اصغر علیه السلام هم هست، درباره «شیوه برخورد صحیح با جنین و اعمالی که روی دختر و پسر بودن» اون اثر داره هست. حیطه بحثم محدود به کمتر از 110 روزه بودن جنین هست. از شما عزیزان خواهشمندم اگر مقاله عربی یا فارسی دقیق اثر محققان پنج قرن اول هجری را در دسترس دارید به من معرفی کنید.


شب خوبی داشته باشید و از کسانی که پیام گذاشته بودن و این هفته دارن با سوره مبارکه فصلت زندگی میکنن التماس دعا دارم.


یا علی