سلام ، عصر آدینه تون بخیر!


این پُست اختصاص به خانم های محترمی داره که قصد رفتن به اعتکاف دارن. چندتا نکته کوچولو خدمتشون عرض میکنم:


1- تلاش کنید به مساجدی برید که برنامه شون از بار معنوی مناسب تری برخوردار هست. چون معمولا دست اندرکاران برنامه ها درباره خانم ها و نیازمندی هاشون چندان دقت و ظرافتی به خرج نمیدن. چون با خودشون فکر میکنن که برنامه خواهرا هرچی هم که باشه، هم جمع کردنشون راحتتره و هم هرچی باشه بازم شرکت میکنن و از خداشون هم هست!


2- خانم های محترم! تصور فوق را از برنامه ریزها سلب کنید و اجازه ندید فقط وقتتون را پُر کنند. ازشون انتقاد کنید. بهشون پیشنهاد بدید. برنامه ها و اشخاصی که باید دعوت کنند را بهشون بگید. اجازه ندید برنامه اعتکاف بشه کُلکسیون آخوند و مداح! اما چیزی تهش درنیاد.


3- مواظب پوششتون باشید و به کسی اعتماد نکنید. چه فیلم ها و عکس ها که در این برنامه ها تهیه نمیشه! مخصوصا خانم هایی که در شهرها و بلاد گرمسیر زندگی میکنن مواظب باشن که پوشش جوان ترها بیشتر حفظ بشه.


4- خانم های جوان تر و دَم بخت مواظب باشن که خیلی با زن هایی که نمیشناسن اُنس نگیرن و تمام زار و زندگیشون را مفت و مسلّم به اونا نگن. عده قابل توجهی از اون خانم ها یا دارن واسه پسر خودشون دنبال دختر میگردن یا برای پسر اقوامشون. تعارف که نداریم. مواظب ارتباطات درون اعتکافتون باشید و با همه گرم نگیرین.


5- وقتی سخنران و مداح میاد در مکان اعتکافتون، با چادر رنگی و پوشش نامناسب (که شرحش صلاح نیست) جلوی سخنران و مداح ننشینید. هم گناهه و هم کسی معصوم نیست و حتی ممکنه مقدمات گناه دیگران را ناخواسته فراهم کنید.


6- خیلی لازم نیست با پیرزن ها و خانم هایی که خودشون را صاحب دین و شریعت مردم میدونن اما ذره ای سواد این کار ندارن، بحث کنید و دهن به دهن بشید. خب اینجوری شکل گرفته و تو نمیتونی ظرف مدت دو سه روز عوضش کنی. به کار خودت برس و ولشون کن.


7- اگر وسط اعتکاف عذر شرعی ماهانه پیش اومد که مجبور شدید اعتکاف را ترک کنید، حمل بر عدم توفیق و اینکه خدا دوس نداشته شما هم معتکف باشین و عدم لیاقت و ... نذارید. یه مسئله کاملا طبیعی رخ داده و اصلا نمیتونه مُثبِت این حرف و فکرها باشه. خیلی آروم از مسجد خارج بشید و برید خونه تون!


8- متاهل ها حتما از شوهرشون اجازه بگیرن. لطفا اجازه بگیرید! نه اینکه به شوهر بدبختتون بگید: «دارم میرم اعتکاف! اگه دوس نداری نمیرم اما گردن خودت!» اصلا گردن کسی نیست و دین و خدا و پیغمبر به شوهرتون اجازه داده که اگه خواست مخالفت کنه. حالا به هر دلیل موجّه یا ناموجّهی. کاری نکنید که تا برمیگردید ملائکه لعنتتون کنن.


9- مطالعه کنید. مخصوصا معانی دعاها و سوره هایی که میخونید. حیلی اثر داره. اینجوری هم کمتر غیبت میکنید و هم کمتر غیبت میشنوین. یه چیزی هم یاد میگیرین.


10- به کسی خیلی دقت نکنید و آرامش و خلوت کسی را به هم نزنید. علیکم اَنفُسَکم! به خلوت لطیف دخترانه و زنانه تون با خدا برسید و لااقل واسه یکساله تون کار کنید.


لطفا من حقیر را هم از دعای خیرتون محروم نکنین و دعا کنید در این مدت اعتکاف، به چندتا مسجد و شهری که قول دادم بتونم درست نوکری کنم و مورد پذیرش حضرت زهرا سلام الله علیها قرار بگیره.


یاعلی