سلام، شب زیبای شما قرآنی و امیدوارم کسانی که این روزا امتحان دارند با موفقیت سپری کرده باشند.


امروز عصر قشنگی برای من داشت و تونستم به برکات آیات قرآن کریم، دو سه ساعتی در کتابخونه دانشگاهمون بشینم و مطالبی از قرآن استفاده کنم که سبب تحیّر و تعجّبم شد. خیلی لحظات شیرینی بود. مطالب در راستای پایان نامه ام هست و فصل جدیدی بر مطالب و محتوای رساله ام باز کرد. الحمدلله ربّ العالمین.


از دقت و پیگیری شما سپاسگذارم و امیدوارم با استفاده از این نکات، ماه رمضان قشنگتری را تجربه کنید. تکالیفتون هم خوب بود و بوی دقت از غالب مطالبتون شنیده میشد.


به دوتا نکته توجه کنید:


ممکنه سوره ای مکّی باشه اما آیاتی از اون سوره در مدینه نازل شده باشه. اینکه مینویسند مثلا فلان سوره مکی است، اغلب آیات یا کلّ سوره را لحاظ کرده اند و از باب شمول آیات، مکی یا مدنی بودن را تعیین کرده اند. لذا باید به تفاسیری مثل مجمع البیان و نورالثقلین و امثال آن مراجعه کنین تا بفهمین آیه و آیات مدنظر در کجا نازل شده است.


در ترجمه ها دقت کنین که رابطه صفت و موصوفی و جملات وصفی و انواع قیود مخصوصا قیود شرطی یا احترازی را به موقع و به جا استعمال کنین. منبع شاهکارانه ای که خیالتون را از بابت این مسئله راحت کنه و بهتون یاد بده، الان توی ذهنم نیست و بعید میدونم که چنین منبع کاملی وجود داشته باشه. اما علی الحساب به کتاب جذاب «شرح آنموذج» و کتاب «الکتاب سیبویه» مراجعه کنید و فصول مربوط به جملات وصفی و شرطی و انواع قیود را با وسواس بالا مطالعه کنین.


خب بریم سراغ گام پنجم.


گام پنجم پیوند عمیق تر با کلام الله:


به جملات شرطیه و جواب شرط های موجود در آن دقت کنید و شرط و جزا را حتی در صورت محذوف یا در مقدر بودن پیدا کنید. زیاد سخت نیست. دقت و تمرین میخواد. فکر کنید ببینید چرا به صورت شرط و جزا اومده؟ چرا جمله ای که میشه ساده بیانش کرد به صورت شرط و جزا اومده؟ سِرّ ذکر جمله شرطیه چیه؟


معمولا جملات شرطیه برای بیان مسئله به صورت چند گام بالاتر است. غرض از جملات شرطیه، معمولا در جزا خوابیده. مثلا به این کریمه توجه کنید: «لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُون‏» آیه 22 سوره مبارکه انبیاء.


لو کان ... جمله شرط ، لفسدتا جواب شرط هست. سوال مقدّر اینه که چرا نمیتوان خدای دیگری را متصور شد؟ تمام جزا روی «فساد» متمرکز شده . یعنی اگه خدای دیگری وجود داشته باشه مقتضی فساد فراهم میشه. حالا باید بشینیم فکر کنیم که چطور فساد آور است و چگونه این مقتضی منطقی به نظر میرسه؟


باید اینجوری فکر کنیم و نظام فکری و اعتقادی قرآنی را مبرهن بسازیم.


تمرین:


آیه ای از قرآن کریم که دارای شرط و جزا باشه پیدا کنید و تمام پنج درسی را که تا حالا یاد گرفتید را گام به گام و با حوصله پیاده کنید.


بازم تذکر میدم که لطفا فقط یکبار پیام بدید و یا حداکثر و پس از اصلاحات مدّنظر، پیام اصلاحی را ارسال کنید و از بحث های متفرقه و فرصت سوز خودداری کنید.


امیدوارم موفق باشید.


یازهرا