سلام. صبح زیبای ماه ذی القعده شما بخیر


چون امشب شب میلاد حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا ست و مردم در این روزها پایانی فصل تابستان به زیارت این امام رئوف میروند بنظرم رسید برای استفاده هر چه بهتر زائران محترم، مهم ترین نکاتی را بگم که شایسته است در حرم با خودشون خلوت کنند و به اون موضوعات فکر کنند.


مطمئنم که عزیزان اینقدر ذکاوت و شعور دینی بالایی دارند که از غسل زیارت و ذکر و اذن دخول و زیارت نامه مجمل و زیارت نامه مفصل و صلوات خاصه و... خودشون را محروم نکنند، اما بیشتر عزیزان مکرر پرسیده اند که چیکار کنیم که فضیوضات بیشتری را درک کنیم. در این پُست، چند تا نکته عرض میکنم که ارزش داره در حرم مطهر رضوی با خودتون خلوت کنین و به این مسائل فکر کنین:


1- به این فکر کنین که چرا باید خداوند سبحان در زمان پیری امام رضا علیه السلام به ایشان فرزند عنایت کنه؟ چرا باید یه کمی دیر بشه و مردم برای امام رضا حرف در بیارن و اونوقت خدا به ایشان امام جواد سلام الله علیه را تفضل کنند؟


2- به این فکر کنین که چرا امام رضا اینقدر تاکید داشتند که : تا حالا کودکی به برکت فرزند من نیامده است؟ مگر پدر و پسر چه خصوصیاتی داشتند که خدا باید با برکت ترین فرزند را به امام رضا سلام الله علیه عنایت کنند؟


3- چرا این پدر وقتی به طوس رفتند خانواده را نبردند؟! واقعا چرا خانوادشون را نبردند؟ چرا باید همسر و پسر خردسالشون را در مدینه بگذارند با اینکه یقین داشتند که از سفر طوس، زنده بر نمیگردند؟


4- چرا باید حتما زمان شهادت امام رضا علیه السلام، فرزند نوجوون بلکه کودکشون یعنی امام جواد سلام الله علیه با اعجاز به طوس طیّ الارض کنند؟ چرا باید حتما امام رضا در دامن امام جواد جون میدادند؟


5- چرا امام رضا علیه السلام وقتی به طوس(تقریبا مشهد فعلی) اومدند مامون را ترغیب کردند که از طوس به سوی سرزمین آباء و اجدادیش یعنی بغداد برود؟ امام رضا که چندان دخالتی در مسائل حکومتی نمیکردند چرا برای انتقال پایتخت تلاش کردند؟


6- چرا وقتی داشت پایتخت منتقل میشد، امام رضا علیه السلام خیلی تاکید کردند که مامون به منطقه عراق فعلی برود و در بغداد فعلی زندگی کند؟ چه خصوصیتی در عراق فعلی و بغداد و سامرا وجود داشت؟


7- اصلا عبارت «وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرى» ینی چی؟ چرا این تعبیر برای بقیه ائمه اطهار علیهم السلام در زیارت نامه ها وجود نداره؟ من هنوز در پیچ و خم عبارت «وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرى» موندم .


8- شرط اینکه مشمول این عبارت «کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ» قرار بگیریم چیه؟ این همه خرج کردیم اومدیم مشهد، مگه میشه جواب سلاممون هم ندهند؟!


9- از اینا که بگذریم، چرا یهو خیلی وقت طول میکشه اما نمیتونم بریم زیارت؟ بعضی وقتها پول داریم، وقت هم داریم اما انگار یه چیزی کم داریم که نمیشه بریم مشهد.


10- چرا معمولا یکی دو روز اول زیارت حال داریم؟ با اینکه چندان ممکنه حال معنوی چندانی هم نداشته باشیم، چرا وقتی داریم وداع میکنیم به هر قساوت قلبی هم که باشیم بازم دو سه بار برمیگردیم پشت سرمون و به گنبد نگاه میکنیم؟


و خیلی مسائل دیگه که جا داره مدتها درباره اش فکر کنیم و اصلا شب تا صبح ها در حرم بشینیم و خلوت کنیم و فقط و فقط فکر کنیم.


اللهم ارزقنا توفیق الفکر و العبودیه و اکرمنا بالهدی و الاستقامه.


آقا از این حرفها که بگذریم، همه میرن مشهد و اس ام اس میدن که: نائب الزیاره شما هستیم و به یادتیم و...


دستت درد نکنه آقاجان که میندازی تو دلشون که یادم بکنند اما منم دوس دارم بیام ببینمت و بتونم با زبون الکنم پیش خودت برای بقیه دعا کنم و اس ام اس بزنم که به یادتونم...


امام رضا جان، التماس دعا.