خدمت همه عزیزان روحانی و مُبلّغ سلام و درود عرض میکنم.

مخصوصا فضلایی که از قم و سایر شهرها برای تبلیغ به جهرم می آیند.

عزیزان!

جهرم شهر خاصی است و منبر و تبلیغ در آن انصافا راه و رسم خودش را دارد. به عنوان یکی از کوچکترین مبلّغانی که در این شهر سخنرانی های متعدد داشته چند نکته را متذکر میشوم هرچند زیره به کرمان بردن است:

1- لطفا در انتخاب موضوع، حتما با مخاطبانتان مشورت کنید و عمر مردم را با موضوعات تخیلی و انتزاعی تلف نکنید. نشود مثل عزیزی که چهارسال است که هرسال در رمضان و محرم و صفر به بحث«علم امام» و یا «کیفیت نعمت های بهشتی» و ... میپردازد و در جواب اعتراض مخاطبانش گفته بود: چون آخرین مباحث و تحقیقاتی است که در موسسه....قم کلاسش را رفته ام مطرح کرده ام!! نیاز مردم و جوانان چیست؟ آیا بیان انواع نظرات و اقوال حکما و متکلمین پیرامون فلان مسئله ضرورت دارد؟

2- روستاها را دریابید و زمانی به روستاها بروید که بشود چهارتا جوان و بچه را درک کرد و با آنها صحبت نمود. نه اینکه زمان خود را با راننده محترم سرویستان تنظیم کنید. اگر بشود آنجا ماند و ده شبانه روز زندگی کرد اثراتش را در زندگیتان هم خواهید دید.

3- منبر مساجد مختلف شهر را مثل توپ حاکمیت کشورهای غربی و سلطه، مدام فقط بین خودتان پاس ندهید. منبر فلان مسجد، ارث پدر هیچکس نیست که هرسال بین پنج نفر پاس داده شود.

4- با چه تقوایی در بعضی از مساجد، امام جماعت روحانی خود را در ایام تبلیغی کنار زده و حتی بدون هماهنگی با او، مسجدی را که حداقل یک سال تر و خشک کرده را دو دستی به فلان روحانی از قم آمده میدهند؟ آن روحانی از قم آمده با چه تقوایی این دعوت را میپذیرد و کمترین توجهی به طلبه قبلی نمیکند؟ اخلاقا و حتی شرعا خود روحانی محترم دوم نباید چنین منبری را بپزیرد.

5- خانم های محترم بعضی طلاب که تجربه ثابت کرده خیلی میتوانند موج آفرین باشند باید شدیدا مراقب اخلاق و رفتار و حرفهای خود باشند. متاسفانه یا خوشبختانه، که البته جنبه تاسفش بیشتر است، بعضی مردم ساده دل حتی رفتار خانم روحانیون و طلاب را هم حمل بر دین میکنند و از آنان الگوی رفتاری میگیرند.

6- لطفا مباحث خودتان را حداقل از ماه ذی الحجه آماده کنید و از طرح مسائل غیرضروری پرهیز کنید. دست به قلم شوید ، سراغ دفترها و کاغذهای سال قبلتان نروید، موضوعات جدیدتر و جذاب تری انتخاب کنید.

7- مردم را تحویل بگیرید و روابط عمومی خود را بالاتر ببیرید. بارها شنیده شده که روحانی که به یکی از مدارس جهت تبلیغ رفته، پس از کلاس، مستقیم به منزل یا حوزه رفته اما کوچکترین سری به دفتر و مدیر و معلمان نزده است.

8- از تقلدهای سر و دست و صوت و راه رفتن دیگران شدیدا بپرهیزید. خودتان باشید و بدانید که خودتان بودن خیلی زیباتر است تا اینکه بخواهید ادا و اصول دربیاورید. طلبه ای میشناسم که از وقتی معمم شده، بنده خدا چندبار دولا دولا راه رفته و حالا پس از گذشت سالها به این شیوه راه رفتن عادت کرده است!

9- از کلی گویی و توصیه های فرمایشی خودداری کنید. خیلی بدم میاد از کسانی که حرفهای کلی و توصیه های فرمایشی را آنگونه پر و بال میدهند که انگار دارند چه حرف مهمی میزنند؟

10- جلسات با خواهران را فقط به علت دعوت و تقاضایی که بیشتر از آقایان دارند قبول نکنید بلکه اگر حقیقتا آمادگی علمی و روانشناختی و رفتاری بالایی دارید قبول کنید. جسارت نباشد اما بنده بارها خیلی دوستانه به رفقا گفته ام که لطفا به هیچ وجه شماره همراه یا ایمیلتان را به راحتی در اختیار خانم ها نگذارید. زیرا از یک طرف حیله النساء فراوان است و از طرف دیگر، رقبای کم تقوایمان در لباس روحانیت هم منتظر کمترین حرف و حدیث هستند تا برای حذفتان ...!

ان شاءالله ادامه دارد....